Thursday, July 18, 2013

Home » » Cerita Di Bulan Puasa

Cerita Di Bulan Puasa

Share



Cerita Di Bulan Puasa

Di beleknya jam di tangan, baru pukul 1 petang...Lebih kurang 6 jam lagi sebelum tiba waktu berbuka. Samad berdiri, tak sedar yang kain pelikat terlucut jatuh kebumi. Dengan perlahan dia merayap ke dapur...Di buka peti sejuk...Gugusan angin dingin keluar dari peti ais tu..... Samad menutup mata sambil menikmati kedinginan udara dari peti ais tersebut. Sambil mencari sisa-sisa makanan yang ada matanya terpandang sekotak Koko Crunch di dalam peti ais tu.

Entah kenapa tiba-tiba seleranya terbuka...Dia terpaku sejenak... Padahal dah sebulan Koko Crunch tu dok dalam peti ais. Perutnya berbunyi.....Memberontak minta diisi. "Arghhhhhhh sesungguhnya aku berpuasa!" Jerit Samad di dalam hati sambil menutup erat pintu peti ais tersebut.

Untuk melepaskan keboringan yg teramat sangat, Samad baring di atas sofanya...Sekali lagi dibelek jam ditangan... pukul 1.15 minit petang..."Mak Aiii!! baru 1:15??" Jeritnyer di dalam hati. Mengapa hari ni berlalu begitu lambat sekali?? Untuk mengisi masa, Samad buka cerita Hindustan... Sekurang kurangnya 2 3 jam boleh lepas. Sepanjang melihat cerita Hindustan tu, ada lebih kurang 28 kali Samad membelek jam tangannya. Perutnya semakin menjerit..... tekaknya semakin perit. Dah lebih 100 kali dia kentut.. Muka sampai naik biru.

Enam setengah petang!.. Ye ye yeee.. Semangat Samad melonjak keriangan. Lagi beberapa minit pucuk dicita ulam mendatang... Samad dah plan apa yang nak dicekup dulu. Ya...Koko Crunch kat dalam peti ais tu dan satu jag air bandung yang dah ready atas meja. Sambil berbaring sambil mendengar radio..... Samad terlelap sejenak... Tapi disentak dengan laungan azan. Samad tersenyum riang lalu cepat-cepat bangun meluru ke dapur... Pada waktu tu azan pun habis sambil diikuti dengan pengumuman oleh DJ radio " Begitulah saudara saudari demikan tadi berakhirnya azan subuh untuk hari ini"

"What????? Azan subuh???" Samad terkejut beruk sampai terkentut-kentut. Barulah dia sedar yang dia tetido dari sebelum waktu berbuka hingga ke waktu subuh keesokkan harinya.......


Nasihat: Agak-agakla nak tido pun:-p

3 comments:

aNiS tHe BumbleBee said...

laa kesiannya kt samad....ni kisah samad ka kisah diri sendiri?? hua hua hahahaha!!!

zuar said...

setakat ni belum lagi la..kekeke

y u y u Z u l a i k h a said...

hahah.. cakap je kisah abg zuar sendiri :p

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Singgah je???Komen la sikit.:-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Sensasi

Blog Archive