Wednesday, September 22, 2010

Home » » Cerita Sedih Si Pengemis

Cerita Sedih Si Pengemis

Share
 
Cerita Sedih Si Pengemis

Ada sorang lelaki ternampak pengemis berpakaian compang-camping duduk di satu sudut berdekatan dengan opisnya. Lalu berlakulah perbualan diantara lelaki dan si pengemis.

Lelaki: Dah lama ke mengemis pak cik?

Pengemis: Ya..Lama..Lebih kurang 10 tahun nak.
 
Lelaki: Wah, lama jugak ya pak cik...Sehari biasanya dapat berapa pak cik?
 
Pengemis: Kalau orang kasihan, adalah rezeki pak cik nak..Biasanya lebih kurang RM30 sehari.
 
Lelaki: Banyak juga ya pak cik?
 
Pengemis: Bolehla nak..Untuk keluarga...Untuk anak-anak..(Air mata pengemis mula berguguran).
 
Lelaki: Ooh..Pak cik ada keluarga. Di mana mereka sekarang?
 
Pengemis: Isteri pak cik dah lama meninggal(Terdiam..Sambil mengesat air mata). Anak pak cik pulak ada 3 orang. Semua lelaki. Yang pertama dekat UPM, yang kedua dekat UM dan yang ketiga dekat UKM.
 
Lelaki: Wahh! Hebat-hebat juga keluarga pak cik ni. Walaupun pak cik orang susah anak-anak pak cik semua berjaya.
 
Pengemis: (Tersenyum) Biasalah nak.Mereka sendiri yang usaha. Pak cik ajar sikit-sikit je nak oi..Mereka pandai sendiri nak hidup..Kalau malas susahla..
 
Lelaki: (Membalas senyuman). Jadi, anak pak cik masih belajarlah ye? Bila habis?
 
Pengemis: Tak arrr...3 3 anak pak cik tu mengemis macam pak cik jugak..Dia orang kata mengemis dekat U tu banyak sikit incomenya. Pasal budak-budak U ni dapat biasiswa, dapat pinjaman PTPTN.Budak-budak U ni pemurah nak oi..Lagi-lagi dekat nak exam..Setakat 2 3 ratus sehari tu biasalah(sambil tersengih).

4 comments:

unloquacious lowqie said...

adeh... baru nak bangge ngan anak2 pakcik tu...

zuar said...

tp kira berjaya la jgk kn anak2 p.cik tu.huhu

peengemis: said...

anak marah ke pakcik melawak mcmni...???hahaha

zuar said...

pengemis: xelok la p.cik buat cmni tau.haha

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Singgah je???Komen la sikit.:-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Sensasi

Blog Archive