Tuesday, September 7, 2010

Home » » Proton WAJA Baru Macam Mitsubishi Lancer???

Proton WAJA Baru Macam Mitsubishi Lancer???

Share
Proton WAJA Baru Macam Mitsubishi Lancer???

SHAH ALAM 15 Julai - Kehadiran model baharu menggantikan Proton Waja menjelang suku keempat tahun ini, dijangka mampu meningkatkan lagi penguasaan pasaran Proton dalam industri automotif tempatan dan antarabangsa.

Ramai yang memperkatakan tentangnya tetapi peminat kereta sudah menjangkakan bahawa model gantian itu adalah salinan versi Mitsubishi Lancer 2.0 GT yang dipertingkatkan.

Bagi Pengarah Urusan Kumpulan Proton, Datuk Syed Zainal Abidin Syed Mohamed Tahir, perkara itu sememangnya bukan rahsia lagi cuma tiada pendedahan terperinci dibuat setakat ini.

"Memang benar akan ada model baru menggantikan Proton Waja menjelang suku keempat tahun ini dan kita sememangnya bekerjasama dengan pengeluar peralatan tulen (OEM) untuk mengeluarkan model ini, saya rasa anda semua sudah tahu siapa mereka," katanya.

Beliau berkata demikian selepas melancarkan Proton Exora versi dipertingkatkan di sini hari ini.

Menurut pemerhati industri, kemasukan kembali 'ciri Mitsubishi' dalam Proton itu adalah hasil kerjasama pembangunan kejuruteraan terbaru antara Proton dan Mitsubishi Motors Corporation (MMC), yang juga bekas pemegang sahamnya.

Difahamkan model yang menggantikan Waja akan menampilkan beberapa perubahan kosmetik dalaman dan luaran berbanding model Lancer 2.0 GT sedia ada di pasaran.

Antaranya, ia akan menggunakan enjin dengan kapasiti yang lebih kecil sedikit, iaitu 1.8 liter (kemungkinan dari enjin Proton Putra), komponen dalaman menggunakan produk keluaran vendor tempatan yang terpilih serta beberapa ciri lain yang dapat menjadikan model itu mampu menawarkan harga lebih berdaya saing.

Harga jualan yang dicadangkan untuk model ini di antara RM80,000 hingga RM85,000 manakala model sedia ada Mitsubishi Lancer 2.0 GT yang diimport sepenuhnya (CBU) dari Jepun, dijual pada harga RM120,598.10 tanpa insurans di negara ini. Model itu diedarkan oleh Mitsubishi Motors Malaysia Sdn. Bhd.

Menurut Syed Zainal Abidin, pihaknya merancang memasang kereta itu di kilangnya di Shah Alam selain menggunakan bantuan teknikal serta kepakaran dari Mitsubishi dalam mengeluarkan komponen serta sokongan dan perkhidmatan selepas jualan.

Sementara itu, Proton menyasarkan tempahan secara konsisten antara 2,300 hingga 2,400 buah sebulan bagi Proton Exora versi dipertingkatkan yang dilancarkan hari ini.

Dijual pada harga atas jalan bermula RM58,988 bagi (B-Line MT), RM65,998 (M-Line MT), RM70,998 (M-Line AT) dan RM76,998 (H-Line AT).

"Pembeli boleh membuat tempahan mulai hari ini di semua cawangan Proton Edar di seluruh negara dan masa menunggu untuk model ini ialah sebulan dari tarikh tempahan," katanya.

Sumber: Utusan Online


Video kat bawah ni diambik masa Buletin Utama buat pendedahan pertama pasal Proton Waja versi baru ni.Nampak macam lawa gile.Kalau lawa nak beli jugakla..:-D. Mintak-mintak jadi la kan. Sebab haritu cakap nak keluarkan model Waja Putra tak jadi pun. Kalau yang ni jadi memang satu-satunya kereta Malaysia yang lawa ala-ala Mitsubishi gitu kan. Tengok video kat bawah na kalau yang tak tengok berita haritu.



Macam ni ke rupa Waja ala Lancer tu?? Sweetnye...:-p

Gambar ni sedut dari sini

5 comments:

CiK QiQi said...

hehehhe...cm comei lak lancer...mmg tak mampu la nk pakai...hohhooh

zuar said...

Lancer memang comey..tp harga pun comey jgk la kn..huhu

y@n@ M!B said...

nak pulak kalau kaler merah/maroon kan..pehh mmg meletopp! :m:

zuar said...

kalau pink mcm myvi pun ok gak kn..hehe

SuFian HaKim said...

Wow smart laa :)

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Singgah je???Komen la sikit.:-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Sensasi

Blog Archive