Thursday, October 28, 2010

Home » » Paul The Octopus Dah Mati??

Paul The Octopus Dah Mati??

Share

Paul The Octopus Dah Mati??

FRANKFURT - Seekor sotong kurita, Paul di Jerman yang menyebabkan para peminat bola sepak di seluruh dunia terpegun kerana ketepatannya meramalkan beberapa keputusan bola sepak Piala Dunia 2010 mati semasa berumur dua setengah tahun semalam.

Menurut seorang jurucakap akuarium Sea Life yang menempatkan haiwan tersebut, Ariane Vieregge, sotong yang pernah meramalkan Sepanyol sebagai juara Piala Dunia 2010 di Afrika Selatan itu mati di dalam akuariumnya di bandar Oberhausen, barat Jerman pada waktu pagi.

Sotong itu kelihatan baik apabila diperiksa lewat kelmarin.

Namun, kata jurucakap itu, Paul gagal untuk meneruskan hidup dan ia mati akibat semula jadi.

"Kami semua mula menyayanginya dan akan merasai kehilangannya," kata pengurus akuarium itu, Stefan Porwoll dalam satu kenyataan.

Setakat ini, pihak pengurusan Sea Life masih belum memutuskan cara untuk memperingati penghuni yang paling terkenal dalam akuarium berkenaan.

Sotong itu pernah mendapat ancaman bunuh kerana ia meramalkan Argentina kalah kepada Jerman pada pusingan kedua kejohanan Piala Dunia 2010.

"Kami mungkin memutuskan untuk menyediakan kubur kecil buat Paul dalam pekarangan akuarium kami dan mendirikan satu 'makam' sederhana yang kekal," kata pengurus tersebut.

Sotong itu menjadi selebriti semasa kejohanan bola sepak Piala Dunia 2010 berlangsung pada Jun dan Julai lalu di Afrika Selatan.

Paul bersara daripada membuat ramalan selepas perlawanan menentukan juara Piala Dunia antara skuad bola sepak Sepanyol dengan Belanda.

Selepas perlawanan itu berakhir, sotong itu kembali dengan peranan asal dengan membuatkan kanak-kanak gembira apabila melihat gelagatnya di dalam akuarium.

Paul mendapat perhatian ramai apabila ia berjaya meramalkan dengan tepat tujuh perlawanan melibatkan skuad bola sepak Jerman dalam kejohanan Piala Dunia itu.

Sotong itu memulakan ramalannya dengan membuka penutup salah satu daripada dua kotak plastik yang mengandungi kupang dan bendera skuad yang berentap dalam pertandingan.

Antara ramalan yang dibuat oleh Paul ialah kemenangan Jerman ke atas pasukan Argentina dan kekalahan Jerman ke atas Serbia.

Sotong itu turut meramalkan kemenangan Jerman ke atas England dan kekalahan Jerman ke atas Sepanyol pada peringkat separuh akhir.

Selepas kemahiran meramalnya itu didedahkan, Paul telah dilantik menjadi duta mewakili England yang cuba menjadi tuan rumah kejohanan bola sepak Piala Dunia pada 2018.

Sotong itu dilahirkan di akuarium Weymouth Sea Life Centre, England pada 2008.

Kebolehan meramalkan itu kemudian menjadi ilham pemilik beberapa haiwan lain yang cuba membuktikan ia setanding dengan Paul.

Antara haiwan lain yang mengikut jejak langkah Paul ialah burung bayan di Singapura dan burung kakak tua Lorenzo di Hannover, Jerman. - Agensi


zuar komen:
Paul Si Sotong ni dah mati rupanya....Jangka hayat Paul ni cuma 2 tahun. Dia lahir tahun 2008 kemudian mati masa umur 2 tahun pada tahun 2010. Apa yang kita tak boleh lupa kebolehan Si Paul ni ramal keputusan dengan tepat. Walaupun kita yang beragama Islam ni tak boleh percaya ramalan tapi sekadar suka-suka kita terhibur dengan gelagat Si Paul ni sampai ada yang nak bunuh Paul nak buat lauk sebab ramal Jerman kalah dengan Sepanyol..Sodap tu....Tapi pihak akuarium mungkin tak sembelih. Mungkin mereka akan tanam dan buat kubur pacak batu nisan sekali. Agaknya macam tu kot berdasarkan berita kat atas tu. Tengokla gambar-gambar kat bawah ni..Semuanya tepat..Binatang mana la yang akan ganti Si Paul ni pasni..Mungkin binatang yang gambar kat bawah sekali tu kot..Maybe....



Jerman 3 - Argentina 0



Jerman 4 - England1



Jerman 0 - Serbia Montenegro 1



 Jerman 0 - Sepanyol 1



Sepanyol 1 - Belanda 0



Menatang ni ke bakal pengganti Si Paul???????

4 comments:

Zyash said...

hehe.....lawak la plak yg mengantikan c Paul 2...huhu

ken said...

RIP Paul..

wannurfazrini said...

kesian dia . Nt rinduuuuuu :( (HAHAHA)

y@n@ M!B said...

hehe pengganti yg dasat...lanun tuu! huhuhu~ =P

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Singgah je???Komen la sikit.:-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Sensasi

Blog Archive