Friday, December 10, 2010

Home » » Bila Photographer Pegang Kamera...Beginila Jadinya

Bila Photographer Pegang Kamera...Beginila Jadinya

Share

Bila Photographer Pegang Kamera...Beginila Jadinya

Bila sebut photographer mesti kita terbayang orang yang sedang pegang kamera kemudian ambik gambar orang lain ataupun pemandangan alam sekeliling tak kira di mana-mana tempat. Sebenarnya banyak istilah yang boleh dipanggil untuk orang yang pegang kamera ni samada  dalam bahasa mat saleh photographer, cameraman dalam bahasa melayu jurugambar, jurukamera, jurufoto, jururawat. Opsss...Terlebih sudah...

Apa-apa pun orang panggil dan bagi gelaran mereka ni tetap pegang kamera untuk ambik gambar. Bukan senang nak ambik gambar sebab kena cari sudut terbaik nak dapatkan gambar yang jelas dan menarik. Ok. Ni istilah dari kamus zuarxpdc.com pulak bagi jurufoto dan jurukamera. 

Juru = Nama satu tempat di Seberang Perai

Foto = Gambar
 
Kamera = Alat kamera
 
Juru + Foto = Kedai Foto di tempat yang bernama Juru
 
Juru + Kamera = Kedai jual/repair kamera di Juru

Lupakan istilah bagi jurukamera dan jurufoto kat atas tu..Jom kita tengok aksi mereka ni bila berjumpa/pegang kamera.


Yang atas tu kalau orang yang ambik gambar..Yang bawah ni plak???

v
v
v
v



Ingat senang ke nak ambik gambar..Perghh...Susah beb...


5 comments:

Izzat Aziz said...

Haha ni jurukamera sejati dah ni.. semua teknik digunakan..haha
yang close up tu memang close up habis.. depan muka nya bagi..haha

Ain Zulaikha said...

=)) macam2 hal lah.. rupanya susah jgk eh nak amik gambar.. ingatkan snap sana snap sini je .. hehe

Rajin said...

O..i think gambar pertama & ke-8 selepas huraian itu adalah kaedah terbaik & paling tepat untuk mengambil gambar...bagi memperolehi hasil yg super memuaskan kerane berdasarkan kajian ia mampu menghasilkan kepuasan yang benar2 maksima...

zuar said...

izzat: tu la baru nama jurukamera.hahaha

ain: memang susah ain..kalau senang semua leh jd photographer professional:-D

rajin: yg tu memang jurukamera terbaik sebab amik gmbr2 cmtu..:-p

abun said...

Adakah gambar budak kecik tue real?konpius aku dibuatnya.

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Singgah je???Komen la sikit.:-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Sensasi

Blog Archive