Monday, March 21, 2011

Home » , » Kiamat Sudah Dekat|Sudah Bersediakah Kita?

Kiamat Sudah Dekat|Sudah Bersediakah Kita?

Share

Kiamat Sudah Dekat|Sudah Bersediakah Kita?

KEJADIAN tsunami dahsyat di Jepun telah membuat manusia beranggapan apakah peristiwa sebegini membawa petanda dunia kini semakin sampai ke penghujungnya.

TSUNAMI yang berasal dari perkataan Jepun bermaksud "ombak gergasi" sudah cukup untuk menggerunkan sesiapa sahaja yang mendengarnya. Tiada sesiapa yang boleh mempertikaikan kemampuannya untuk memusnahkan apa saja yang berada di hadapannya.

Sehinggakan manusia semakin terfikir apakah fenomena tsunami yang melanda dunia, yang dilihat lebih kerap adalah hanya satu lagi fitrah alam atau apakah ia angkara petanda kemarahan alam terhadap kerakusan manusia itu sendiri?

Melihat kepada tragedi tsunami yang melanda Jepun pada tanggal 11 Mac lepas memang mengerikan namun ia bukanlah sesuatu yang baru di negara matahari terbit itu.

Akibatnya ramai yang mula beranggapan apakah peristiwa tsunami sebegini membawa petanda apakah dunia kini semakin sampai ke penghujungnya.

Dunia sudah dilanda dua kejadian tsunami besar dalam tahun millennium baru dan semakin ramai yang terpengaruh dengan ramalan kiamat dan kemusnahan total pada 2012.

Melihat kepada telahan umum ramai yang beranggapan tahun 2012 adalah tahun di mana satu bencana besar akan berlaku malah ada yang begitu yakin kiamat akan melanda manusia pada tahun tersebut.


Kiamat 2012

Apatah lagi sudah terdapat filem mengenai bagaimana dunia akan menjadi alam yang berbeza akibat kemusnahan dunia yang berlaku dalam filem 2012.

Dalam filem berkenaan kalendar kaum Maya yang berusia 5,125 akan tamat pada 21 Disember 2012. Kalendar Maya kuno dikatakan amat tepat terutama membabitkan perubahan pada planet.

Tamadun ini yang pernah wujud kira-kira 200 tahun sebelum masihi memiliki ilmu astronomi yang maju dan mereka berjaya mengesan pergerakan matahari dan planet sejak beberapa ribu tahun lalu. Tamadun ini mempunyai 22 kalendar yang merangkumi kitaran masa cakerawala dan sistem solar.

Pada tarikh 21 Disember 2012 Bumi dikatakan akan berada sebaris dengan pusat Galaksi Bima Sakti buat kali pertama sejak 25,800 tahun menyebabkan polar magnet Bumi berganjak sekali gus mencetuskan gempa bumi, banjir dan letupan gunung berapi.

 

Nostradamus

Begitu juga bagi peminat Nostradamus bilamana mereka telah membuat andaian akan berlaku satu peristiwa besar pada 2012, berdasarkan ramalan di bawah;

"At the place where HIERON has his ship built,
There will be such a great sudden flood,
That one will not have a place nor land to fall upon,
The waters mount to the Olympic Fesulan."

Nostradamus mendakwa planet-planet di angkasa lepas akan berantakan yang akan mengakibatkan hancurnya kehidupan. Namun tiada sebarang tarikh khusus yang dinyatakan cumanya pengikut Nostradamus membuat andaian berdasarkan pemahaman mereka.

Keadaan kini semakin kalut apabila dikatakan sebuah planet bernama Nibiru atau Planet X oleh NASA sedang melengkapkan putaran orbitnya yang berlaku setiap 3600 tahun. Planet ini digambarkan 100 kali ganda besar berbanding bumi atau sama besar dengan planet Musytari.

 

Planet Nibiru

Adalah dijangkakan pada 23 Disember 2012 planet ini akan memberi kesan paling dahsyat kepada Bumi apabila ia menceroboh sistem solar Bumi.

Apabila ini berlaku kesan paling buruk adalah ia akan memutarkan kedudukan kutub-kutub sekarang kepada terbalik (polar shifting). Bagi mereka yang percaya ia dikaitkan dengan peristiwa banjir besar zaman Nabi Nuh alaihissalam dahulu.

Bagaimanapun planet ini dikatakan tidak akan menghentam bumi tapi tarikan gravitinya yang sangat kuat akan mengganggu bumi. Planet ini dikatakan hanya akan lalu di antara bumi dan matahari, dimana kecerahannya muka buminya berwarna kemerah-merahan seperti matahari.

Maka ada yang beranggapan ia sebagai antara tanda besar kiamat dimana akan kelihatan objek merah di langit.

Planet Nibiru dipercayai mempunyai muka bumi yang tandus, senantiasa berlaku letusan gunung berapi, gempa bumi dan bencana alam lain dan ia mampu memudaratkan hidupan-hidupan yang menghampirinya. Selain itu Planet Nibiru dipercayai berkuasa magnetik dan boleh menganggu kestabilan geografi bumi.

Semenangnya banyak kajian mengenai planet ini telah dijalankan namun kewujudannya masih menjadi misteri. Ia sukar dikesan walaupun melalui alat teropong planet, kerana kedudukannya yang berada jauh dari Pluto.

Malahan pada tamadun Mesopotamia dan pada era kegemilangan Kota Babylon yang diperintah oleh Raja Nebuchadnezzar, Planet Nibiru juga dikenali sebagai Planet Tiamat, maka adakah ia juga satu sebutan bagi kiamat?

 

Kod Rahsia

Selain itu teori akan berlaku kiamat pada 2012 diperkuatkan lagi dengan penemuan kod rahsia dalam Kitab Injil Perjanjian Lama pada tahun 1994 oleh sekumpulan penyelidik. Menurut mereka, bumi akan dihentam asteroid sehingga menyebabkan kemusnahan besar-besaran.

Bagi seorang penulis, Fahd Amir al Ahmadi mengatakan bahawa banyak ilmuwan yang bersepakat dengan suku Maya bahawa satu kejadian besar akan berlaku pada tahun 2012 namun masih belum diketahui jenis bahananya.

Di Asia, hal yang sama telah ditunjukkan oleh berbagai buku yang ditulis oleh para astrologi China dari Dinasti Chang sejak tahun 1766, akan berlaku bencana besar pada 3778 M (yang bertepatan dengan tahun 2012).

Seorang ahli astronomi Jepun, Haido Itakawa pula berkata pada tahun 1980 bahwa planet-planet matahari akan tersusun di dalam satu garis di belakang matahari, dan ini kemudiannya akan mengakibatkan kejadian kemusnahan di angkasa raya sekaligus menghentikan kehidupan di atas muka bumi juga pada tahun 2012.

Itu adalah antara sebahagian tilikan dan kepercayaan sesetengah manusia bahawa kejadian tsunami yang semakin hebat melanda dunia adalah antara petanda dunia sudah semakin sampai ke penghujung.

Sesungguhnya ramalan mengenai kiamat tahun 2012 itu disandarkan pada penemuan beberapa ahli astrologi kuno serta para ahli astronomi moden. Namun bagi kita sebagai umat Islam seseorang wajib beriman bahawa hari kiamat pasti datang dan berlaku. Tetapi hanya Allah sahaja yang mengetahui rahsianya.

 

Islam

Namun begitu soal kiamat merupakan hal ghaib yang harus dipercayai oleh setiap Muslim namun tarikh sebenar hanya diketahui oleh Allah SWT seperti firmannya dalam surah al A'raf: 187, maksudnya :

"Mereka menanyakan kepadamu tentang kiamat: "Bilakah terjadinya?" Katakanlah: "Sesungguhnya pengetahuan tentang kiamat itu adalah pada sisi Tuhanku; tidak seorangpun yang dapat menjelaskan waktu kedatangannya selain Dia. Kiamat itu amat berat (huru haranya bagi makhluk) yang di langit dan di bumi. kiamat itu tidak akan datang kepadamu melainkan dengan tiba-tiba".

Malah tokoh Islam, Syeikh Yusuf al Qaradhawi pernah ditanya apakah dunia akan hancur pada tahun 2012 ?

Beliau menjawab bahawa ini termasuk pembicaraan tentang sesuatu yang akan datang, menerobos tabir masa yang akan datang, menyingkap apa-apa yang mungkin terjadi pada anda besok atau lusa, dan itu semua tidaklah ada yang mengetahuinya kecuali Allah SWT.



Tsunami Jepun

 Sehingga kini berdasarkan rekod, Jepun adalah negara paling banyak dilanda tsunami dan sememangnya ia sudah sangat sinonim dengannya. Dalam jangkamasa lebih 1,300 tahun, sebanyak 195 kejadian tsunami telah melanda Jepun dan secara puratanya kejadian ini berlaku sekali dalam 6.73 tahun.

Malah, gempa bumi kuat berukuran 8.9 skala Richter yang juga kelima terkuat di dunia telah menyebabkan kedudukan Pulau Honshu berganjak sehingga 2.4 meter dengan pembentukan rekahan di dasar laut negara itu sepanjang beratus-ratus kilometer.

Hingga kini jumlah korban sebenar masih belum boleh dipastikan kerana angkanya terus meningkat dari saban hari. Dijangka jumlah sebenar mungkin melebihi 10,000 orang.

Mengenali rakyat Jepun nyata mereka dikenali dengan semangat tinggi untuk bangkit seperti kebangkitan yang ditunjukkan mereka selepas pengeboman Nagasaki dan Hiroshima.

Namun diharapkan selepas tertinggal di belakang China pada nombor tiga sebagai negara ekonomi terbesar dunia, mungkin peristiwa tsunami ini akan memberi sinar baru yang lebih baik dan bermakna dalam kehidupan.


Sumber: Utusan Online



Bila baca je artikel ni terasa macam takut sangat-sangat sebab amalan belum lagi cukup nak hadapi hari tu nanti..Bumi kita ni dah terlalu tua..Makin sampai ke penghujung..Dah banyak tanda-tanda yang berlaku...Dunia kita makin hampir dengan Hari Kiamat..Tapi kita tak tau bila  akan berlaku..Cuma kita kena percaya dan wajib beriman dengan adanya Hari Kiamat. Hanya Allah yang tahu bila tarikh sebenar Hari Kiamat..

Ada hikmahnya Allah sembunyikan bila akan berlakunya Hari Kiamat supaya kita semua sedar dan tak leka untuk selalu beribadat kepadaNYA untuk berdepan dengan Hari Pembalasan kelak iaitu di Padang Mahsyar samada amalan kita membawa kita ke Syurga mahupun Neraka..

Kalau korang rasa artikel ni membawa kebaikan, kongsi-kongsikanlah...Sama-sama kita bersedia tingkatkan amalan kita...Amar Maaruf Nahi Mungkar..Kadang-kadang kita buat apa yang tak disukaiNYA..Tapi kita masih ada masa lagi untuk bertaubat..Untuk mendapat keampunan dariNYA...INSYAALLAH


17 comments:

YanaMIB said...

insaf glerr bc artikel mcm ni..hope rasa insaf ni kekal lah..biasa lepas sejam mesti dh lupa psl insaf nih..ish³ =_=

zuar said...

yana: tula..kadang2 kita ni insaf kejap je..pastu buat balik..xde istiqamah nak berubah..

azharr said...

takut nye...Walahualam

darkbatman said...

insaf bc en3 ne.. nice info.. risau ngn negara kita..

syairahmohdanuar said...

bertaubat dari sekarang.kalau boleh taknak lalui kiamat :(

PakarBuahPinggang said...

Salam bro,

Walaupun segala ramalan telah dibuat tapi macam yang bro kata sebagai umat Islam kita wajib percaya bahawa kiamat itu akan berlaku tetapi waktunya hanyalah diketahui Allah sahaja.

Dan Nabi sendiri telah pun memberitahu kepada kita tanda-tandanya.Sekarang ni kita sedang hampir kepada tanda-tandanya.Mudah-mudahan Allah akan jadikan kita hambanya yang bertaqwa.

decrewz said...

Apa2 tarikhnya, kita sepatutnya bersedia dari awal kerana kiamat itu tiada saiapa tahu waktu dan tarikhnya kecuali yang Maha Esa..

zuar said...

azhar: tu la..kita patut bersedia dengan amal ibadat yang cukup..

darkbatman: memang menginsafkan bro..takut gak..amal ibadat pun xbape nak cukup ni..huuuu

syairahmohdanuar:kiamat akan tetap kita lalui..:-)

pakarbuahpinggang:memang betul tu bro..walaupun macam2 ramalan yang keluar,kiamat akan tetap berlaku..ramalan2 tu semua menyedarkan kita untuk lebih kuat lagi buat amal ibadah

decrewz:betul tu..hanya Allah je yg tau bila tarikh sebenar kiamat..sedangkan nabi dengan malaikat pun tak tau bila tarikh tu

yo said...

adakah syirik kalau kita percaya kiamat tu akan berlaku pada 2012?

azyan said...

WOI!!!!! jangan caye kiamat 2012 kalo semua org caye KOrang DOSA YA allah :-o ~X(

sheikh kolil said...

kiamat akan berlaku pada hari jumaat. tarikhnya? wallahualam.

danialaimer said...

Bertaubatlah korang semua..... :)

sukri said...

nak taubat senang , tapi setan banyak sangat suruh manusia ni berubah menjadi jahat ?

wawan said...

yg jelas kiamat semakin dekat...

The One Corner said...

kecilnya rasa empunya diri...x terfikir dek akal manusia yg agak terbatas ni...bukan kata saya nk percaya yg kiamat akan brlaku pada 2012 tp setidaknya kalu betul yg kiamat tu brlaku pada tarikh itu kita masih Ada peluang utk bertaubat pd dosa2 yg lepas...x lah menyesal...mcm org yg mati ditali gantung...tarikh utk dihukum dah diberitahu...memang x senang duduk bila dah tahu bila nk mati...mulalah insaf buat amal sing malam...lg senang....dr mati mcm datum sosilawati& rakan2...nk ke mcm tu...yg pasti kiamat tu pasti terjadi tp bukan kita manusia yg menentukan...sentiasa lah bersedia utk hadapi kematian..mudah mudahan kita tergolong dr kalangan hambaNya yg bertaqwa. Amin

tuni hanaya said...

Mudah2 qt umat islam cpt pd bertobat sblum kiamat tiba...

Anonymous said...

Ramalan kiamat 2012 selalunya datang dari sumber iblis ke pak nujum.Maka pecahlah tembelang iblis kerana pada 2012 mereka tidak dapat lagi membuat ramalan kerana pengetahuan mereka sudah berakhir..senang lah hati aku sebab besok dan seterusnya tiada siapa yang tahu ...hanya allah maha berkuasa...

rgrd
Alchemist.

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Singgah je???Komen la sikit.:-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Sensasi

Blog Archive