Thursday, March 3, 2011

Home » » Misteri Penemuan Bahtera Nabi Nuh|The Great Noah Ark

Misteri Penemuan Bahtera Nabi Nuh|The Great Noah Ark

Share

Misteri Penemuan Bahtera Nabi Nuh|The Great Noah Ark

Korang pernah dengar cerita penemuan bahtera Nabi Nuh tak? Dah banyak keluar cerita penemuan bahtera tu tapi secara saintifiknya masih lagi tak dapat dibuktikan kebenaran cerita-cerita tu semua..Kalau korang berminat nak tau cerita ni boleh baca kat bawah..

Di sebuah gunung yg sentiasa diselimuti salji yg terletak di Timur Turkey, tersembunyi sebuah misteri ‘berharga’ yang berusia lebih 5000 tahun Peninggalan sejarah yang maha berharga itu bukan saja menarik minat para pengkaji sejarah malah pihak perisik US seperti CIA/KGB pun cuba menyelongkar.

Pihak-pihak CIA telah menggunakan satelite dan pesawat ‘Stealth’ untuk mengambil gambar objek yang terdampar di puncak gunung itu. Gambar-gambar itu telah menjadi ‘rahsia besar’ dan disimpan rapi dengan kawalan yang ketat bersama dengan ‘rahsia-rahsia' penting yang lain di Pentagon. Sudah beratus-ratus orang cuba mendaki Gunung Aghi-Dahl yang bermaksud ‘Gunung Kesengsaraan’atau dengan nama petanya iaitu Mount Ararat, namun hanya beberapa kerat saja yang berjaya.Yang sebahagian besarnya selebihnya hanyalah menjadi korban.
 
Sehingga ke hari ini, cuma ada beberapa orang pendaki sahaja yang berjaya sampai ke puncak Mount Ararat dan dapat menyaksikan dengan mata kepala sendiri kesan artifak peninggalan purba yang ‘maha berharga’ itu.

Ada sesetengah pendaki dapat mengambil gambar. Apa yang masih menjadi tanda tanya, kesemua orang yang berjaya membawa balik gambar tersebut telah ditimpa berbagai bencana. Ada diantara mereka telah dibunuh dengan penuh misteri. Hanya semata-mata  kerana gambar tersebut. Memang ramai orang yang telah mengambil gambar kesan sejarah ‘Noah’ itu telah mati misteri.

Soalnya sekarang, mengapakah ‘kuasa-kuasa besar’ mahu merahsiakan gambar peninggalan lama itu dan menyimpannya di tempat-tempat rahsia tentera?. Mengapa mereka tak mahu mengesahkan bahawa peninggalan ‘Noah’ benar-benar ada di puncak Mount Ararat itu? Pada masa yang sama mereka juga menafikan bahawa itu sebenarnya adalah The Great Noah Ark!


Pyramid Sphinx di Giza sendiri pun telah tertimbus dalam pasir selama lebih kurang 2000 tahun sebelum dijumpai kerana selama itu orang menafikannya. Samalah The Great Noah Ark . Ia tertimbus di bawah salji selama hampir 5000 tahun dan selama 5000 tahun itu jugalah misteri itu sedang menunggu masa untuk dibongkar.

Sebenarnya, zaman Nabi Noah dulu tidaklah seprimitif yang kita semua bayangkan. Hakikatnya pada zaman itu mereka dah maju ke depan. Pengetahuan Sains mereka dah maju pada masa itu. Di kaki Mount Ararat itu sahaja, para pengkaji dan Scientist Russia telah menemui lebih kurang 500 kesan artifak bateri elektrik purba yang digunakan untuk menyadurkan logam.

Mengikut kiraan ahli anstronomi secara berkomputer, Noah mula membina bahteranya pada tahun 2465 B.C dan hujan mula turun pada tahun 2345 B.C Rupa bentuk The Great Noah Ark itu sebenarnya tidak sama dengan bentuk kapal laut yang ada di dunia sekarang.

Mengikut para pendaki yang pernah melihat “Noah Ark” di puncak Mount Ararat itu, Noah Ark memang sebuah bahtera besar yang cukup hebat. “Noah Ark” itu diperbuat daripada spesis kayu purba yang memang sudah tidak wujud lagi di dunia ini. Ia diselaputi syelek, bebentuk ‘kotak kasut’, tidak cantik, tapi sangat berfungsi.

Ia telah dibina seluas 300 cubit X 50 cubit X 30 cubit. Untuk pengetahuan anda cubit itu adalah satu kiraan jarak panjang diantara siku dengan jari yang digunakan oleh orang-orang zaman dahulu. Bersamaan 18 inchi bagi 1 cubit, bermakna panjang “Noah Ark” ini adalah lebih kurang 450 kaki,75 kaki lebar,45 kaki tinggi. 

Ada juga Para Pengkaji berpendapat,”Noah Ark” berukuran satu dan satu setengah padang bola. Bumbung bahtera itu pula adalah seluas 20 padang bola keranjang. Keluasan dalamannya cukup untuk memuatkan 170 gerabak keretapi. Ia memerlukan sebanyak 9000 hingga 13000 batang balak untuk membinanya. Dan dianggarkan seberat 4,100 tan.

Hari ni terdapat lebih kurang 1,072,000 haiwan dari pelbagai spesis di dunia ini.Mengikut kajian Dr.Whitcomb, dianggarkan kira-kira 3,700 binatang mamalia, 8600 jenis itik/burung,6300 jenis reptilia,2500 jenis amfibia yg menaiki The Great Noah Ark itu. Berat kargo/muatan bahtera itu mungkin lebih kurang 24,300 tan.

The Great Noah Ark ini berada di Mount Ararat, tapi dimanakah agaknya ia dibina dan berapa jauhkah ianya telah belayar ?

Mengikut seorang pengkaji ‘Noah Ark’ ini, bahtera itu telah dibina disebuah tempat bernama Shuruppak, iaitu sebuah bandar yang terletak di selatan Iraq. Jika ia dibina di selatan Iraq dan akhirnya terdampar di Utara Turkey ini bermakna ianya telah ditolak arus sejauh 520 batu.

Mount Ararat  ini bukan sebarang gunung. Ia adalah sebuah gunung yang unik. Antara salah satu keunikan yang terdapat pada gunung ini ialah, pada setiap hari akan muncul pelangi pada sebelah utara puncak gunung itu.

Mount Ararat ini ialah salah satu gunung yg mempunyai kemuncak yang luas di muka bumi ini. Ia adalah gunung yang tertinggi sekali di Turkey. Gunung ini tegak sendirian dengan kemuncak dipanggil Ararat

Besar dengan ketinggian 16,984 kaki. Bersententangan dengan sebuah lagi kemuncak gunung yang dipanggil Ararat Kecil setinggi 12,806 kaki menegak naik dari Bayazit Orang yang menaiki gunung ini akan dapat melihat 3 negara iaitu “Russia, Iran,Turkey”. Kedudukan Mount Ararat yang sememangnya strategik itu telah membuatkan ia menjadi rebutan banyak negara pada suatu masa dahulu.

Kalau kita tengok CNN hari ni pun masih ada lagi perebutan sempadan antara tentera Turkey vs Puak Guerilla Qurdish yg mahukan kemerdekaan dari kerajaan Turkey. Keluasan dasar Mount Ararat itu kira-kira 25 batu garis pusat.Garispusat kemuncaknya pula 17 hingga 22 batu persegi ditutupi air batu setebal kira2 200 kaki. Ketulan-kutulan air batu sentiasa jatuh dan tersilap langkah akan terjatuh jatuh ke dalam jurang Ahora. 

Sebahagian Bahtera Nabi Nuh AS dilitupi salji. Sebuah ‘anchor’ purba yang besar telah ditemui di Khairouan, Tunissia. Menurut pengkaji, sauh itulah yg digunakan oleh ‘Noah Ark’ semasa berlabuh di puncak Mount Ararat. Sebuah ‘batu nisan’ yang didakwa kepunyaan nabi Noah AS telah dijumpai di Mount Lebanon di Syria.

Batu nisan itu berukuran 120 kaki panjang. Pada tahun 1917, Maharaja Russia Tsar Nicholas II telah menghantar sejumlah 150 orang pakar pelbagai bidang yang terdiri dari jurutera, saintis dan tentera untuk mencari dan menyelidik The Great Noah Ark tersebut. Pasukan ekspedisi itu mengambil masa selama satu bulan utk sampai ke puncak Mount Ararat itu.

Segala penat lelah mereka berhasil kerana akhirnya berjaya menemui ‘Noah Ark’ tersebut. Dalam keadaan tergaman, kagum mereka mengambil gambar sebanyak yang mampu. Pasukan Saintis Russia itu cuba mengukur size ‘Noah Ark’ dan didapati ‘Noah Ark’ itu berukuran 500 kaki panjang,83 kaki lebar dan 50 kaki tinggi [bahagian selebihnya tenggelam didalam salji]. Hasil dari siasatan itu telah dihantar pulang kepada Tsar, malangnya belum pun sempat laporan siasatan itu sampai ke tangan baginda, Perang Bolshevik Komunist (1917) meletus.

Laporan itu akhirnya jatuh ke tangan General Leon Trotsky. Sehingga sekarang masih lagi belum diketahui samada segala ‘laporan siasatan’ itu masih disimpan atau dimusnahkan…


Korang boleh baca kat sini jugak:






So, apa pendapat korang? Betul ke penemuan ni?Korang pecaya tak?

9 comments:

MaTNaggeR said...

nice info =)

inanur@TH said...

Sharing yang menarik.
TQ.

deCrewz said...

Sebenarnya org kristian banyak tahu tentang nabi2 kita dahulu.. Kenapa mereka ambil tahu pasal ni? Sebab mudah bagi mereka untuk memutarbelitkan agama islam dan memesongkan akidah umat islam sekarang..

zuar said...

matnagger, inanur: welcome^_^

decrewz: tu la pasal..diorang ni sebenarnya bijak.banyak kaji pasal islam.tapi sebenarnya untuk pesongkan akidah umat islam yang ikut secara buta tuli

Shaiful said...

bende baik,
tapi dikomersialkan nanti..lepas tue satu2 sejarah ttg islam hilang.

http://www.tudungstores.com

rizal said...

ha....ha......dulu orang kafir x percakan nabi noah
tp korang ada perasan x bila tengok film 2012,aku rasa cerita 2 tiru bahtera nabi noah la,dh tau nk berlakunya gempa dan tsunami diarang siap buat kapal besar lagi tu....selamatkan haiwan manusia dan sebagainya.......tp kapal diarang canggih la,agaknya bila penghujung kehidupan didunia nanti diarang ada stanby x kapal tu...ni jdf persoalan aku...maklumla aku ni pon teringin nk tau gak mcm mana hebatnya org kafir ni (tapi tiru kehebatan orang islam)

Anonymous said...

Sahabat!!!

Baru sahaja i tengok TV9, halaqah berkenaan Bahtera Nabi Nuh.

Ada masalah sedikit tentang dua perkara iaitu bentuk kapal dan tempat ia dilabuhkan selepas banjir surut.

Dari sumber internet, ada dua jenis bentuk kapal Nabi Nuh yang dibicarakan, iaitu pertama yang berbentuk segiempat memanjang (Bentuk kapal kayu 100% sempurna yang diliputi salji) yang disebutkan berada di puncak gunung ararat. Ini berdasarkan bible.

Yang kedua, fosil (Rangka) kapal berbentuk bujur yang boleh dikatakan 10% sahaja rupa struktur yang masih ada. Yang ini pula disebutkan berada di Gunung Juddy berdasarkan Al-Quran.

Masalahnya, adakah yang di gunung ararat itulah bahtera sebenar, dan yang di gunung juddy itu hanyalah tapak kapalnya. Atau Gunung judy itu sebahagian dari gunung ararat yang menjurus kepada bahtera segiempat tepat itulah bahtera sebenar.

Halaqah menayangkan gambar bahtera kajian di Juddy sahaja sebagai bahtera Nuh. Tetapi gambar muqadimahnya pula menayangkan grafik seperti segiempat tepat tu pula.

Pening-pening. Nampaknya kita kena dapatkan peruntukan untuk pergi ke sana buat kajian juga.

zuar said...

anon: ntahla..yang mn btl pun xtau.tp yg pasti mst puak2 yahudi tu dh tau.tp diorang rahsiakan..

Anonymous said...

setiru2 diorang(kafir) pun, diorang menambah baikkan teknologi. .cuba tgk orang islam sekarang . . khususnya d malaysia . da macam org kafir jugak aku tgk , ,solat xnak , hari valentine pun sambut jugak , bulan puasa makan depan khalayak ramai . . Apakah erti smua itu ????? . tu x masuk lagi bab melalak di tempat awam , konsert dedah sana sini , umat islam pun tiru org kafir jugak . tgk la fesyen , gaya hidup , , pemikiran hampir 100% kan. . . pastu nak cakap diorg tiru islam pulak .

sekurang2 diorng maju lebih lagi dari kita umat islam . mmg la org islam akan menang kelak. sebab tu la umat islam ambil endah . .

org kafir tau diorg akan kalah sebab tu la diaorg berusaha . . xmacam org islam . tau nak menuduh dan duduk di dalam tempurung ja.


pikir gna otak la bro bukan gna puki atau buto korang . .dan yang paling bodoh dan babi sekali terlalu menggagungkan zaman silam macm contoh penyokong arsenal dan liverpool la . .

aku org islam , aku bercakap begini sbab aku marah dgn org islam yang komen mcam org kolot ja.

tq

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Singgah je???Komen la sikit.:-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Sensasi

Blog Archive