Friday, March 11, 2011

Home » , » [Video]Kejadian Tsunami di Jepun 11 March 2011|Pengalaman Sendiri Melihat Tsunami

[Video]Kejadian Tsunami di Jepun 11 March 2011|Pengalaman Sendiri Melihat Tsunami

Share

[Video]Kejadian Tsunami di Jepun 11 March 2011|Pengalaman Sendiri Melihat Tsunami
 
Gempar!Gempa bumi sebesar lebih kurang 8.9 skala richter melanda negara matahari terbit, Jepun harini 11 Mac 2011. Kejadian gempa bumi tu telah menyebabkan berlakunya Tsunami setinggi 10 meter. Gempa bumi terkuat yang pernah berlaku sejak 140 tahun..Satu jangka masa yang amat lama. Baca info pendek kat bawah ni:


WASHINGTON 11 Mac - Satu gempa bumi kuat berukuran 8.8 pada skala Richter menggegar pantai timur Jepun hari ini, mengakibatkan satu amaran tsunami setinggi 10 meter dikeluarkan.
Menurut Tinjauan Geologi Amerika Syarikat (USGS), gegaran itu berlaku kira-kira 130 kilometer di timur Sendai, Honshu pada kedalaman 24 kilometer.





Korang  tengok video dari Youtube kejadian Tsunami di Jepun kat bawah ni. Menakutkan......


Harap-harap akibat dari gempa ni tak sampai ke Malaysia..Masih ingat lagi kejadian Tsunami tahun 2004 dulu..Masa tu saya saksikan sendiri pengalaman Tsunami yang melanda negara kita di Penang..Masa tu kita semua tak pernah lagi ada pengalaman kena Tsunami..Masa  kejadian Tsunami tu saya tengah keje kat Park Royal Hotel Penang pada 26 Disember 2004. Saya keje part-time lepas habis SPM.




Saya ada di tingkat 14 kat hotel tu. Tinggi kot tingkat 14. Memang clear la nampak kat tengah lautan..Saya saksikan sendiri air laut jadi hitam bergulung-gulung...Macam satu garisan panjang warna hitam kat tengah laut menghala ke pantai..Masa tu Tsunami belum lagi sampai kat pantai..Sejibik macam kat dalam video kat atas ni..Tapi masa tu saya tak rasa benda yang pelik. Masa tengah keje dengar bunyi ambulans, tapi buat tak tau je sebab mungkin ada kemalangan kat mana-mana..


 


Bila saya nak balik saya lalu tepi laut tu baru saya perasan yang Malaysia dilanda ombak besar Tsunami. Tu pun lepas tanya orang kat situ. Masa keje biasa la bukan boleh tengok tv..So, tak tau perkembangan..Tapi kat kawasan bawah tepi pantai hotel tu memang dah kena teruk..Nasib baik tak seteruk kat Pantai Batu Feringghi yang ada orang meninggal hanyut kena ombak. Syukur Alhamdulillah masa kejadian tu kawasan saya keje tu tak ada apa-apa sangat...


Ni video lagi...



Satu pengalaman yang tak akan dapat saya lupakan sampai bila-bila...Korang ada pengalaman tak pasal Tsunami ni?


Tsunami Jepun 11/3/2011, Gempa Bumi Jepun 11 Mac 2011, Tsunami di Jepun, Video Youtube Tsunami di Jepun

4 comments:

THE LEKAT LEKIT STORY said...

jom tgk sapa pelakon yang buat lawak pasal tsunami ni

PELAKON BUAT LAWAK PASAL TSUNAMI.. MEMANG TAK KENA TEMPAT

hana said...

erm...
mase tsunami dulu rase gegaran aje sebab umah saye dekat ngn pantai...
tapi mmg mnakutkn..

Sharinginfoz said...

memang sungguh dasyat

SKSLink.com/network said...

Pengalaman? Jangan tanya la beb, baru lagi naik bulu roma gua..... Penang... U tau kah bapa seorang budak cakap kat i:"i cuma dapat lihat saja, i tak dapat buat apa-apa.... depan mata i anak i di bawa arus tsunami dekat batu feringhi."

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Singgah je???Komen la sikit.:-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Sensasi

Blog Archive