Friday, July 22, 2011

Home » » Status Halal Barbican: Barbican Halal Diminum[Majlis Fatwa Kebangsaan]

Status Halal Barbican: Barbican Halal Diminum[Majlis Fatwa Kebangsaan]

Share

Status Halal Barbican: Barbican Halal Diminum[Majlis Fatwa Kebangsaan]

Sapa pernah minum air Barbican ni angkat tangan!!!Saya pernah..Hehe. Tapi sekali je. Tu pun member yang bagi. Masa tu tak de lagi keraguan pasal status halal haram air ni. Bila kat paper keluar cakap status halal air ni masih diragukan sebab ada alkohol, blurpppp!!!Rasa nak muntah balik je..Hehe.Tapi kalau tak tau tak pe la kan. Sebab ingat air ni memang air buah-buahan. Hari ni kat paper Kosmo! keluarkan artikel pasal minuman ni dan Majlis Fatwa Kebangsaan putuskan yang Barbican ni dibolehkan untuk diminum.



KUALA LUMPUR - Jawatankuasa Majlis Fatwa Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia memutuskan minuman malta berperisa buah-buahan jenama Barbican dibolehkan untuk diminum umat Islam di negara ini.

Keputusan tersebut diperoleh menerusi sepucuk surat yang dihantar kepada pengedar minuman berkenaan selepas jawatankuasa itu bersidang pada 16 hingga 18 Jun lalu.

Kandungan surat tersebut menyatakan, minuman ringan malta seperti Barbican dan sebagainya yang diproses bukan untuk tujuan pembuatan arak dan alkohol yang terkandung dalam minuman tersebut juga bukan terhasil daripada proses pembuatan arak dan dengan kadar yang sedikit.

Jadi, minuman itu didapati tidak memabukkan dan dibolehkan meminumnya bersesuaian dengan keputusan muzakarah sebelum ini.

Menurut surat itu lagi, muzakarah juga menasihatkan pihak pengeluar minuman tersebut tidak menggunakan label, jenama dan sebagainya yang boleh menimbulkan keraguan kepada pengguna khususnya umat Islam.

Kosmo! sebelum ini melaporkan minuman tersebut menimbulkan isu kerana mempunyai kandungan alkohol sehingga 0.5 peratus melebihi kadar yang dibenarkan untuk pengguna Islam.

Sumber: Kosmo!




Lepas ni kalau kita nak makan apa-apa pun kalau rasa benda tu meragukan baik tak payah makan or minum. Lebih baik elakkan sebab takut jugak kan. Tapi kalau dah yakin tak pe la.So, Barbican ni halal dan boleh minum kan.Tak de la saya rasa macam pernah minum arak lagi..Ngehehe

0 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Singgah je???Komen la sikit.:-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Sensasi

Blog Archive