Wednesday, September 21, 2011

Home » , , , » Punca, Tanda dan Kesan akibat Tekanan(Stress)

Punca, Tanda dan Kesan akibat Tekanan(Stress)

Share

Punca, Tanda dan Kesan akibat Tekanan(Stress)

Tekanan berlaku apabila unsur-unsur yang mendesak atau menekan melebihi keupayaan kita untuk menanganinya. Tekanan yang sederhana boleh menjadi suatu bentuk dorongan yang kuat. Ia dapat menolong tubuh dan minda kita untuk bekerja dengan baik dan menyumbang kepada kesihatan mental. Cara kita menangani tekanan yang dihadapi amat penting dalam menentukan kesihatan mental dan fisikal.
 
Tekanan luar biasa yang berpanjangan dan keterlaluan merupakan sesuatu yang merisaukan. Ia mempunyai kesan-kesan psikologi yang negatif dan memberi kesan buruk kepada fungsi jantung, sistem penghadaman dan rangka otot. Ini akan membawa kepada beberapa penyakit seperti ulser perut, tekanan darah tinggi dan migrain (sakit kepala yang amat sangat). Perasaan ini mungkin berkekalan. Justeru itu, amat penting bagi kita mengenali gejala-gejala yang berkaitan dengan tekanan dan memikirkan kaedah atau sistem terbaik yang bersesuaian dengan diri kita bagi mengurangkan tekanan.


Tanda-tanda Awal akibat Tekanan

Gejala Fizikal dan Gejala Mental:-

Degupan jantung yang cepat
Rasa hilang kawalan atau ditenggelami oleh peristiwa yang berlaku
Banyak berpeluh
Risau dan bimbang
Terasa loya Gagal menumpukan perhatian atau membuat keputusan
Bernafas kencang
Rasa tidak sihat
Cirit birit dan terasa hendak membuang air kecil
Sukar untuk tidur
Kaki dan tangan terasa sejuk
Keinginan seks menurun
Selera makan berubah
Terasa amat letih
Gangguan keseksualan
Meminum lebih banyak alkohol dan semakin kuat merokok
Sakit-sakit badan yang tidak jelas puncanya
Perubahan perasaan atau fikiran seperti kemurungan, kekecewaan, sikap bermusuhan, rasa tidak berdaya dan kegelisahan
Penyakit seperti lelah, sakit kepala dan timbul ruam kulit.

Kesan Tekanan Yang Berpanjangan

Tekanan darah tinggi
Lelah
Masalah kulit yang semakin teruk (jerawat)
Serangan jantung
Masalah sinus
Kehilangan fungsi seksual dan pembiakan
Strok
Masalah berat badan
Gangguan tidur
Cirit-birit atau sembelit
Serangan migrain
Gangguan kebimbangan
Ulser perut
Sakit kepala
Kemurungan

Punca Tekanan

Personaliti
Kesempurnaan, di mana anda menetapkan standard yang terlalu tinggi atau mustahil untuk dicapai
Keresahan
Berperasaan negatif (marah, kecewa, rasa bersalah)
Bercita-cita terlalu tinggi
Persekitaran
Suasana bising
Persekitaran tempat tinggal atau kerja yang teruk atau tidak terurus
Gaya hidup dan pekerjaan
Beban kerja yang terlalu sedikit atau terlalu banyak
Desakan masa atau tekanan untuk mengejar masa
Jaminan kerja yang tidak kukuh
Tidak diberikan penghargaan yang sewajarnya dalam sesuatu kerja seperti kenaikan pangkat, kekecewaan dan bosan dengan tanggungjawab sekarang
Dikehendaki melakukan kerja-kerja atau tugasan melampaui kebolehan dan keupayaan sebenar
Pengurusan masa yang tidak baik
Keluarga
Masalah kewangan
Masalah hubungan
Perubahan dalam keluarga seperti kehilangan orang yang dikasihi samada disebabkan perceraian atau kematian.


Sumber: Pusat Maklumat Rakyat


Bila selalu rasa sakit kepala semenjak dua menjak ni, tetiba rasa nak search lak punca sakit kepala ni. Terjumpa la dengan artikel kat atas ni. Fuhh!!Stress!!

7 comments:

tips said...

tekanan juga ada kebaikannya.. ;)

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

tekanan yg berpanjangan akan memudaratkan diri.LM sendiri klu stress akan jd mingrain dan rasa mual

zuar said...

tips: apa kebaikannya?hehe

LM: betul3.saya sllu skt kepala ni..huhu.pastu sllu rasa lapar je..hehe

apit said...

amlkn cra hdup shat.. take positive

lydia hawani said...

ase mcm saya ade slah satu tuw.. ..erk.. aduyai..

Anonymous said...

AKU RASA SEMUA NIH =.=" APAKAH AKU SEOTANG YANG TEKANAN PERASAAN AHAHAHHAHAHA

Sazwan Ismail said...

aku rasa semacam dah alami tekanan nih semua di atas aku rasa sekarang :|

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Singgah je???Komen la sikit.:-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Sensasi

Blog Archive