Friday, September 23, 2011

Home » » Tanda Terkena Santau, Petua Elakkan dan Kesan Santau

Tanda Terkena Santau, Petua Elakkan dan Kesan Santau

Share

 Tanda Terkena Santau, Petua Elakkan dan Kesan Santau

Assalamualaikum dan salam sejahtera semua. Setiap hari jumaat akan ada kuliah agama selama satu jam bermula pukul 8.30 pagi sampai 9.30 pagi kat ofis tempat saya keja. Kuliah hari ni disampaikan oleh Ustaz Farhan Wijaya berkaitan dengan Sihir dan jugak Santau. Kuliah bahagian kedua pasal Santau ni akan bersambung minggu depan. Saya tertarik dengan ceramah pagi ni dan saya akan kongsikan kepada korang semua berkaitan dengan Santau ni yang saya dapat dari ceramah tadi dan dari internet.


Santau terbahagi kepada dua: 

Jenis Pertama – Santau yang diperbuat daripada adunan tertentu secara hakiki iaitu tidak melibatkan jin dan syaitan. Santau jenis ini agak mudah dirawat. 

Jenis Kedua – Santau yang disertai dengan pemujaan terhadap jin dan syaitan. Santau ini juga dikenali dengan ‘Santau Angin’. Santau ini agak sukar dirawat kerana ia melibatkan jin yang memiliki sayap dan terbang di udara. Biasanya mangsa akan menjadi kurus kering. 


Secara umumnya, santau ditujukan kepada mangsa bertujuan seperti berikut: 

- Membalas dendam kepada si mangsa kerana sebab-sebab tertentu.
- Iri hati dan hasad dengki terhadap orang lain.
- Ingin menguji tahap kekuatan atau ketahanan kebatinan seseorang. 
- Sebagai medan menguji tahap kekuatan dan kesan santau yang dimiliki. 
- Membuang santau. Santau angin mesti dibuang pada masa tertentu. Jika tidak berbuat demikian, santau tersebut akan memakan tuannya dan keluargannya. 
- Mencari rezeki melalui upah untuk kenakan santau kepada seseorang.


Bahan-bahan Santau:

- Bahan yang berbisa seperti bisa ular tedung senduk, ular kapak dan katak puru bertanduk.
- Bahan miang seperti miang buluh, ulat bulu, miang rebung, tali guni dan sebagainya.
- Bahan yang tajam dan melukakan seperti kaca, jarum, berus besi, rambut, kuku manusia atau binatang dan sebagainya.
- Bahan yang boleh membuat seseorang itu tidak dapat tidur seterusnya menjadikan bodoh seperti kura-kura, tulang dagu kera duku, uri kucing, biji mata kelawar dan burung jampuk.


Tanda-tanda terkena santau:

Jika seseorang mempunyai ciri-ciri berikut maka beliau disyaki telah terkena santau:
- Batuk yang berlarutan, kadang-kadang batuk berdarah dan bernanah dan keluar debu-debu kecil seperti serbuk kaca.
- Istihadah yang berpanjangan bagi wanita sehingga satu hingga tiga bulan atau lebih.
- Sakit tulang belakang terutamanya pada waktu Maghrib dan malam Jumaat. Kadang-kala sakit menjadi-jadi semasa hendak masuk waktu solat Jumaat.
- Sakit sesak nafas terutaman waktu Maghrib.
- Lenguh seluruh anggota badan.
- Kuku menjadi hitam dan nafas menjadi busuk.
- Mimpi jatuh dari tempat tinggi.
- Mimpi bahan-bahan yang miang seperti buluh dan ulat bulu.
- Mimpi bermain dengan benda tajam seperti pisau dan sembilu.
- Mimpi kanak-kanak kecil seperti menyusu kanak-kanak tersebut.
- Mimpi binatang yang menakutkan seperti ular.
- Mimpi makan makanan kotor seperti bangkai dan babi.
- Mimpi paderi Kristian, sami Budha atau mimpi pergi ke tempat-tempat ibadat agama bukan Islam.
- Sentiasa sakit pada tulang belakang
- Bawah matanya biru (Seperti orang tak cukup tidur)


Kesan-kesan Santau:

Antara kesan-kesan santau terhadap mangsa adalah seperti berikut:

- Boleh membawa maut dengan izin Allah s.w.t. 
- Hilang daya ingatan 
- Kulit akan menjadi merekah dan keluar air bisa dan nanah, 
- Tabiat akan berubah seperti seorang yang dikenali sebagai seorang bersifat penyakit menjadi seorang yang panas baran. 
- Badan menjadi bongkok disebabkan batuk yang berpanjangan. 
- Badan menjadi licin kerana seluruh bulu di badan telah gugur. 
- Kelopak mata menjadi kehitaman akibat daripada tidur yang selalu terganggu. 
- Terjadinya ‘saratan’ atau kanser dan ketumbuhan. 
- Jika hamil mungkin akan mengalami keguguran.


Panduan Mengesan Kehadiran Santau:

Apabila orang yang terkena santau angin, makan limau nipis atau nenas bersama kicap dan mereka akan muntah darah kerana santau itu berlawanan dengan bahan berkenaan dan pesakit juga berasa sakit pada seluruh anggota badan seperti dicucuk dengan benda tajam.

Panduan untuk kita mengesan kehadiran santau bila kita makan di kedai makan ataupun di restoran daripada Pengasas Pusat Rawatan Islam Darul Ruqiyyah, Ustaz Mohd Suhaimi Bin Rozali:

Ketika mengambil makanan, jangan mencampurkan kuah lauk dalam nasi, tetapi kedua-duanya hendaklah diasingkan dalam bekas yang berbeza. Pastikan kuah lauk yang dihidang tidak berbau basi kerana kemungkinan ia mengandungi racun santau.

Bagi minuman pula, pegang gelas seperti biasa manakala jari kelingking ditekan pada bawah gelas jika rasa sakit seperti digigit semut api maka ia mengandungi santau


Ayat Pelindung Diri dari Santau
 

Ayat di atas ini adalah amalan bagi mengelakkan dari terkena santau ataupun bagi pendinding diri dari segala mudharat. Hadith nabi "Sesiapa yang membacanya ketika pagi sebanyak 3 kali dan petang sebanyak 3 kali, maka dia tidak akan dimudharatkan oleh sesuatu pun". Segalanya dengan izin Allah SWT. Seeloknya ayat ini diamalkan sekurang-kurangnya sebanyak 3 atau 7 kali sebelum keluar daripada rumah setiap hari


Antara ayat-ayat lain yang boleh diamalkan untuk mengelakkan santau boleh ke website Darussyifa yang diasaskan oleh Dato` Dr. Haron Din di sini


. Gunakan minyak Kasturi Syifa yang telah dibacakan dengan ayat Al-Quran untuk pendinding diri. Semoga ilmu  ni bermanfaat untuk semua. Insyaallah. 




53 comments:

Cik Ila said...

mmg durjana la kpd pengirim2 sihir dan seumpamanya..huhu...

slm perkenalan..jumpe kt innit td.. ;)

aida-myasara said...

Kita singgah sini minta share ayat pelindung santau..syukuran...

Hans said...

moga2 kita semua dijauhkan dari terkena perkara khurafat ini

tips said...

itu ayat Bismillah Penggerak kan?

*terjadi kanser akibat santau..?

zuar said...

Cik ila: tu la..mintak simpang la bnda2 cmni kn..huhu.salam perkenalan gak=_=

aida-myasara: share la..bnda baik kn untuk dikongsi^_^

hans: mintak2 la..mintak2 kita xdianiaya cmtu..huhu

tips: aah..ada gak yg jadi mcm tu..bahaya kn..huhu

wanie said...

ustaz saya pernah beritahu supaya mengamalkan membaca ayat manzil sebagai pelindung diri
dari ilmu hitam @ sihir. baca selepas solat subuh & asar. InsyaAllah... Allah akan sentiasa bersama kita.

zuar said...

petua menarik dari wanie.thanks share info;)

Anonymous said...

saya mangsa sihir baru2 niey..
skunk dah smbuh dngan bntuan pngamal islam dan dngn izin allah..syukur...pnglaman yg ckop menakutkan dan myeksakan...

zuar said...

anon 7:38pm: share la pengalaman tu mcm mn..blh kita dpt ambik pgjrn k

are-mie said...

Saya ade keraguan ttg diri sendiri.,., adakah dedam boleh bawa padah.,.,

sha said...

abg sy sakit & batuk2 smpi krus sngt ,mkan mcm2 ubat dah ,,,shat skejap saja dan lpas tu jdik blik dan makin teruk skarang ni ,,,adakah dia terkna santau gak???pergi hspital pn dktr ckap x sakit apa2,,,:(

Anonymous said...

Saya baru kehilangan kakak sulung 10 March baru ni akibat terkena santau angin.dia mengalami batuk berpanjangan.Sebelum tu adik ipar n wifenya pun meninggal akibat santau. Sekarang tgh berusaha mengubati abg ipar..mmg xberpikemanusiaan org yg mengamalkan santau. Terimalah pembalasan di akhirat kelak.

Anonymous said...

sy pun arwah suami pun kena santau.,,skrg dia dh mninggl.,,,tp sblm dia mninggl dia ada batuk berdarah x berhnti2 smpilh ajl dia smpi.,,,sedih sgt.,,,insan yg sy syg tgglkn sy dlm sekelip mata je.,,,skrg dh 3mggu arwah pegi.,,,

iza man said...

sy pun arwah suami pun kena santau.,,skrg dia dh mninggl.,,,tp sblm dia mninggl dia ada batuk berdarah x berhnti2 smpilh ajl dia smpi.,,,sedih sgt.,,,insan yg sy syg tgglkn sy dlm sekelip mata je.,,,skrg dh 3mggu arwah pegi.,,,

iza man said...

sy br khlgn suami sy sbb terkena santau.,,pnyakit santau dia dh lama.sblm dia mnnggl dia ada batuk berdrah x hnti2 smpilah ajal dia smpi.,,,sedih sgt.,,,kami baru je khwn 5'ln tp dia dh tgglkn sy.,,,apakan daya allah lebih sygkn arwah.,,,smg org yg wt suami sy dlm balasan di akhirat nnti

Anonymous said...

Salam

Anonymous said...

Adakah pesakit yg terkena santau angin ni boleh dipulihkan semula?sbb apa yang dibaca di atas ni semuanya sukar dipulihkan dan juga pengalaman saya yg abg ipar baru jer meninggal akibat terkena santau angin ni walaupun telah pergi jmp pengamal perubatan tetap tidak berjaya dipulihkan.harap sesiapa yang thu boleh la beri maklumat,mungkin ada pengamal perubatan yang hebat yang kita tk tahu,harap semua dapat membantu untuk kebaikan kita semua.

Anonymous said...

Assalamualaikum..apakah amalan harian terbaik berhadapan situasi Santau Angin,adakah muntah berlarutan yg melebihi 2 jam tanpa keluar apa2 dr perut itu tergolong dlm santau angin.check up doktor menunjukan result kesihatan paling bagus.mohon kerjasama.bagaimana utk hubungi rawatan alternatif ni.

Anonymous said...

Yallah tempatkanlah org org yg teraniaya d syurga mu, sy juga tengah menghadapi santau dan busung dah lebih 3 thn dlm rawatan.. Kejap ok kejap tdk dan ulang tuju,

Anonymous said...

Blh syer d mane merawat? Sy dah mati akal nak rawat ke mane lagi tolong le g tau saya .email pd sya leeyantie6@yahoo.com tq

Suhana Mohamad said...

Amalkan ayat-ayat pelindung dan solat jangan lupa, sentiasa cukup 5 waktu, Insya Allah segala jenis keburukan tidak dapat memudaratkan kita tanpa izinNya....

Anonymous said...

Amalkan ayat-ayat pelindung dari Al-Quran, jaga solat 5 waktu sehari semalam, insya Allah segala kejahatan dan keburukan tidak dapat memudaratkan kita tanpa izinNya....

Ain said...

Info yg menarik. Saya mula mencari info2 tntg santau ni slps kakak ipar roommate saya kembali ke rahmatullah bru smlm akibat perbuatan santau ni :|

Tak dpt dibayangkan betapa remuk nya hati roommate saya mengenangkan ada lg manusia yg berhati busuk yg snggup melihat penderitaan org lain hanya kerana hasad dengki dan dendam. Al-Fatihah utk akak ipar tersebut =\

☞ SNS™ ツ ‏ said...

Alhamdulillah utk post yang ini. Sy ni salah satu mangse santau. Bkn stkt sy tp satu keluarga kena. Tahu bnde mcm ni amat sangat sakit. Kkdng rase mcm tk kuat nak hadapinye. Skrg hnye usaha utk pulihkan segala sakit ni. Pesan sy hati2 lah dgn semua org. Tk smstynye dpn kite dea baik hakikatnye dea baik. Hati org kite tk thu. Trlalu sgt ade prsaan hasad dengki iri hati

Anonymous said...

Itu lah sikap manusia yg penuh dgn hasad dengki...Ingatlah Allah sentiasa ada melihat tingkah laku kita...sy sedang alaminya...sudah bertahun sy kena...skrg tgh ikhtiar utk sembuh tp x jumpa jodoh LG...tlng doakn kesembuhan sy yer....

Anonymous said...

ikhtiar guna minyak urut anugerah..n lonsyen.Alhamdulilah..dpt hilang n mengurangkan sautau angin.anda akan muntah selepas menyapu didada...in sha ALLAH.-Dari pengalaman sy sendiri.

Anonymous said...

cube ikhtiar beli minyak urut anugerah n lonsyen.dari pengalaman sy sendiri..dpt ilang n mengurangkn santau angin.Anda akan muntah lepas sapu di dada.IN SHA ALLAH.

Anonymous said...

Slm Anonymous, mana nak beli minyak anugerah tu. Saya dari singapura.

Anonymous said...

Salam.sy kerap batuk sejak 2 thn lpas.awal thn ni sy pregnent.batuk sy mkin teruk.ms kndngan 12 weeks,doc sahkn janin xda jntng.bila scan muka tgn semua dh terbentuk tp pelik bila jntng tak wujud.doc pn tak tau punca.pas d&c batuk makin teruk.last p rawatan islam.sy dberitahu kn santau angin sejak 5 thn lpas.janin mkn darah beracun.bdn sy rs mencucuk terutama dada,bwh ketiak dan kerongkong.skrg sy masih berubat.susah nak buang sbb dh sebati ngan diri sy.pling tak percaya kwn baik sendiri santau.

Little barbie86 said...

Sy bru je baik.skng msih lgi berubat. 8bln period xbnti smpai da nyawa ikan sbb drh mkin kurang.doc pkar semua xtau punca. Ssh sy nk maafkn org yg wat cmni.hmpir ptus tng,ilang pekerjaan.
Redha je..mayb ad hikmah ng dugaan ni.

Little barbie86 said...

Sy bru je baik setelah 8bln mcm mayat hdup sbb period xbnti,smpaikn doc pkar pon xdpt ksn pe skit..skng pon msih brubt traditional. Hmpir ptus tng n pekerjaan pon ilg.sdih sgt..ssh nk maafkn org wat sy..

Little barbie86 said...

Sy bru je baik.skng msih lgi berubat. 8bln period xbnti smpai da nyawa ikan sbb drh mkin kurang.doc pkar semua xtau punca. Ssh sy nk maafkn org yg wat cmni.hmpir ptus tng,ilang pekerjaan.
Redha je..mayb ad hikmah ng dugaan ni.

Anonymous said...

saya baru balik dari berubat santau angin :(

Anonymous said...

sy dah terkena santau hmpir 20 thun dan bermcm2 perubatan tlh diambil...amalkan bismillah 5(pendinding) dan bismillah 7 (hantar semula) oleh Ustaz Harun Din,Darus Syifa'

sahara aban said...

Saya suka untuk berkongsi pengalaman bila baca artikel ini. Sebelum ini saya memang tidak percayakan perubatan traditional termasuklah cerita santau, tuju2 dsb, sehinggalah pengalaman mengubati ahli keluarga yang sakit misteri tanpa diketahui puncanya oleh pakar-pakar perubatan. Derita mengubat penyakit belum selesai dapat masaalah pula tertipu oleh pengamal perubatan traditional. Alhamdulilah kami diberi petunjuk menemui Ustaz Adi Wijaya, guru agama di daerah Pontian yang tinggal di kg Belahan Tampok, Rengit, Batu Pahat, Johor hingga akhirnya ahli keluarga saya pulih seperti sediakala. Saya paparkan kisah ini sebagai tanda kesyukuran dan membantu sesama yang memerlukan khidmat perubatan traditional agar tidak tersilap langkah. Sempat saya rakam beberapa foto ritual beliau pada malam Jumaat Keliwon untuk tatapan bersama dalam: http://my.opera.com/saharaaban/albums/show.dml?id=14706102

Anonymous said...

Sy pun hadapi begini 2 tahun lps disantau oleh bks suami dan madu. Alhmdulillah sembuh setlh puas berubat di bt 9 cheras...akhir sy tutup dgn kaedah homopati oleh seorg doktor@ustaz..di Penang. Barulh sy dpt menggenggam brg..namun Allah menguji sy lg...nk pegang puasa baru2 ni...bks suami masih menghantr....keluar jarum pth ditpk kaki sy...simptom lumpuh...sy berubt di sayong perak...dan sy terus ikhtiar dimn2 ustaz yg dikenlkn...insyaAllah sy akn ke grik...jgn putus asa. Allah ada...

Anonymous said...

Salam..

Puan,

Saya nk tanya..boleh saya dapatkan alamat tempat puan berubat?sebab saya pn pnh terkena santau & sekarang pn sama.dh kali ke3 terkena..alhamdulillah pertama & kali kedua kena saya berjumpa dgn ustaz yg serasi dgn saya..kali ketiga saya dapat rasa sihat 3 hari je lps balik dari beraya hari tu.sekarang jadi balik..risau tengok anak2 masih kecil perlukan perhatian saya.saya terpaksa baring tak boleh nak buat kerja dan melayan anak-anak..tolong saya puan...semoga Allah sentiasa mempermudahkan urusan saya untuk kembali sihat seperti sediakala

kazt kirana said...

Semoga sesiapa yang Kena Santau ni cepat sembuh Dan dipelihara oleh Allah SWT ameen

kazt kirana said...

Santau.....hmmmmmm

Anonymous said...

assalamualaikum. Saya nazri. Saya pernah alami santau angin ni.mmg benar.susah untuk pulih. Saya hilang kerja gara2nya. Lebih 3 tahun saya menderita.sampai la sekarang. Walaupun boleh dikatakan pulih, tapi kesan dan bisa santau masih ada kerana orang yg buat xkan putus2 cuba untuk hantar lg. Sudah tu selain disantau, saya diberitahu ada yg gunakan jin@syaitan untuk tutup pintu rezeki saya. 2 tahun sampai sekarang saya terpaksa berhempas pulas cari kerja. Setiap kali ada majikan yg kata saya diterima kerja dan disuruh tunggu sehari dua untuk proses surat tawaran. Kerja tu akan hilang begitu sahaja. Dah berapa kali jadi macam tu.bila saya hubungi balik, jawapan yang sama saya terima. Maklumat tentang saya tiada..sekadar berkongsi pengalaman.. Bagi yang tercari tempat berubat. Sila sms saya 013-2365616. Tempat saya berubat sebelum ni ada di sungai buluh, muar, bagan lalang selangor, anda juga boleh cuba ke pusat rawatan islam darul syifa yang terletak di bangi. Bagi yang nak cuba rawatan ditempat yg saya pernah berubat, sms saya.saya akan berikan no contactnya. In shaa ALLAH.kita berusaha

Anonymous said...

yup saya sendiri dah lalui..sakit sangat2 ..x bole nak tidur..tapi semangat saya kuat dan berapa kali berubat...samapai satu saat saya terpaksa melepaskan jawatan saya...
namun allah maha mengasihi...selepas berhenti saya lebih sakses dan berjaya dalam perniagaan saya...aamiin...

Anonymous said...

Dekat mana boleh dapat kan minyak anugerah ? Sebab sye tengah mengalami santau , sye sudah cuba cara berubat islam n sye nak juga cuba minyak ni , sebabkan sye terlalu muda sye tk nak sia-ii kan peluang tok sihat seperti dulu .

Anonymous said...

Korg tau x ubat sihir sbenanrnya ialah zikir. Berpuluh tahun family aku kena sihir. Kami amal surah2 yg ustad bg. Sume x lut pun. Kami amal mcm2. Semua x lut. Akhir skali sy bjumpa dgn seorang atok ni. Dengan sempoi nya dia ckp ubat utk family kamu ialah zikir. Hari2 kami zikir. Selepas setahun family sy dan sy dah pulih. Yg best nya bila dah setahun zikir confirm xkan tgl zikir lg. Hehe. Pastu baru la blaja ilmu tareqat.

fiza nizam said...

Salam...suami sy kn santau angin...smpai skrg belum baik lg..sy tahu sape yg hantar..
Penah g berubat n nmpk sape yg buat..sape tau kt mna nk berubat supaya pulih spt sediakala...email sy fizanizam06@gmail.com
tq

fiza nizam said...

Salam...suami sy kn santau...dah lebih sebulan belum baik lg...sape tau kt mna leh berubat spy pulih spt sediakala...tlg email no tepon n address kt sy
Tq

Arra Aurora said...

As salam saya juga baru je kena santau tapi selepas berubat masih juga ada siptom2 kena santau lagi saya tak tahu nak berubat mana lagi apa2 bleh whatsapp saya alamat perubatan2 islam ni no sye 0193159483

Becky said...

Hidup saya kembali ! Selepas 8 tahun berkahwin, suami saya meninggalkan saya dan meninggalkan saya dengan tiga anak-anak kita . Saya merasakan seperti hidup saya adalah kira-kira untuk menamatkan , dan telah jatuh selain. Saya dihubungi Dr OKORO LOVE Eja dan selepas saya menjelaskan masalah saya, Dalam masa 3 hari suami saya datang kembali kepada kami dan tunjukkan kepada saya dan anak-anak cinta saya banyak dan memohon maaf untuk semua kesakitan dia telah membawa kepada keluarga. Kami diselesaikan isu-isu kami, dan kami lebih bahagia lebih berbanding sebelum ini Dr OKORO anda adalah ejaan kastor terbaik. Saya benar-benar menghargai ejaan cinta anda dibuang untuk saya untuk mendapatkan lelaki itu kembali ke hidup saya saya akan menyimpan berkongsi lebih testimoni kepada orang ramai mengenai kerja baik anda. Terima kasih sekali lagi Dr OKORO . Anda juga boleh menghubungi Dr OKORO melalui alamat e-mel: dr.okorospelltemple01@gmail.com sekiranya anda mempunyai apa-apa masalah anda boleh menghubungi orang ini untuk membantu beliau sentiasa ada di kuil untuk membantu anda menyelesaikan masalah anda Hubungi E-mel ialah: dr . okorospelltemple01@gmail.com HUBUNGI HIM TODAY VIA INI ALAMAT EMAIL : dr.okorospelltemple01@gmail.com SEBAGAI KUASA NYA ADALAH YANG TEGUH DAN SANGAT BERKESAN DAN TIDAK MEMPUNYAI kESAN BAD sebaliknya ia MEMPUNYAI KEPUTUSAN SANGAT BAIK SELEPAS Pemilihan Pelakon Eja .

NOMBOR Dr OKORO : +2348053209149
Hubungi Dr OKORO Via email: dr.okorospelltemple01@gmail.com

Anonymous said...

utk syer .saya seorang mangsa ,
yg buat kianat kpd saya kawan yg pernah sy bantu masa dia dlm susah.sebenarnya dia tu pengamal .zikir saja jalannya dan jgn lupa sembahyang tahjud

joey said...

Hubungi ustd zakaria 0174924889 untk rawat santau..

Anonymous said...

Saya nak share...zikir lepas solat sangat berkuasa.....saya disihir angin dan jin darah. Syukur dah sembuh dgn rawatan islam dan zikir. Yakin pd Allah. Skrg yg tinggal hanyalah bekas2 dan saya disahkan dr, kekurangan darah kritikal akibat tumpah darah....

Anonymous said...

saya juga mangsa santau.saya taknak tahu siapa yang buat.cuma saya mahu sembuh seperti sediakala.saya bakal mendirikan rumah tangga.saya terlalu berharap ada cara untuk hilangkan santau ni.Ya Allah..kejamnya manusia tu.Kenapa mesti dia buat semua ni.saya ada kehidupan baru yang bakal dibina.sekarang saya masih berterusan berubat di darussyifa.Semoga berkesan.Doakan saya.Amin...

Mohd Shafiq said...

salam...semalam kawan saya bermimpi muntah kluar jarum dan dlm dua bulan lepas, dia brmimpi ular hitam..adkah dia terkena santau?

Cik Aann said...

Dekat kedai2 yg ade jual losyen2 yg brand local jual.. ktbjusco or tesco yg ade bukak stall yg kecik2 ade jual.losyen tu

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Singgah je???Komen la sikit.:-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Sensasi

Blog Archive