Tuesday, February 28, 2012

Home » » Fakta Portugis Tak Berani Serang Negeri Belah Utara

Fakta Portugis Tak Berani Serang Negeri Belah Utara

Share

Fakta Portugis Tak Berani Serang Negeri Belah Utara

Tolong sebarkan perkara ini (Sejarah Penjajahan Tanah Melayu) kepada kawan-kawan kita supaya kita semua dapat kesedaran di sebalik sejarah yang sengaja tak didedah disebabkan oleh adanya agenda tertentu..Semoga ianya dapat dijadikan iktibar dari pendedahan yang hebat ini...

1508: Alfonso de al Buqurque menyampaikan hasratnya kepada Raja Portugis untuk meluaskan pengaruhnya ke Asia Tenggara ( Melaka pusat perdagangan Asia Tenggara ketika itu) dan juga laluan penting perdagangan Timur Barat. Raja Portugis bersetuju untuk menyediakan kemudahan 158 biji kapal dengan 15300 orang ( anggaran) bala tentera...

1509: Portugis menghantar perisik ke Melaka untuk mengetahui keadaan kekuatan pertahanan disana.

1511: Alfonso berjaya menawan Melaka setelah berhempas pulas melawan 5 pahlawan melayu terhandal (Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu). Ini adalah mimpi ngeri bagi pihak Alfonso untuk menawan Melaka serta berlawan dengan 5 Hang bersaudara, mereka perlu mendapat askar tambahan setelah 15000 askarnya terkorban dalam pertempuran selama 6 hari itu dengan 5 Hang bersaudara..Tapi setelah bersusah payah dapat juga Alfonso menawan Melaka setelah hampir kecewa dan putus asa…

1512: Setahun kemudian Alfonso ingin meluaskan kekuasaannya ke Perlis, Kedah dan Pulau Pinang, yang ketika itu adalah pusat pengeluaran tebu untuk dijadikan gula di rantau ini.

1513: Alfonso menghantar perisik ke Perlis, Kedah dan Pulau Pinang untuk mengetahui kekuatan bala tentera di sana. Mengikut sejarah, perisiknya menggunakan taktik minum di kedai kopi sekitar untuk mendapat segala maklumat yang diperlukan.


Seminggu selepas itu...

Perisik pulang ke Melaka untuk menceritakan hasil risikan kepada Alfonso. 

Di bawah adalah perbualan di antara perisik dengan Alfonso yang selama ini cuba disembunyikan dalam buku sejarah Malaysia.

Perisik 1& 2: Selamat pagi tuan (Sambil tabik hormat)

Alfonso: Selamat pagi. Apa cer??

Perisik 1: Begini lah tuan, lupakan saja niat tuan untuk menawan Perlis, Kedah dan Pulau Pinang tuan.

Alfonso: Kenapa kuat sangatkah mereka tu?? (Dengan nada marah dan bongkak)

Perisik 2: Untuk menawan Melaka yang mempunyai 5 pahlawan terhandal Hang Tuah, Hang Jebat, Hang Kasturi, Hang Lekir dan Hang Lekiu pun kita kehilangan hampir 15000 bala tentera, inikan pula kita nak menawan Perlis, Kedah dan Pulau Pinang yang mempunyai beribu ribu hang tuan.

Perisik 1: Betul tu tuan!…Kalau tuan nak tau banyak benar hang antaranya hang sihat, hang buat apa, hang loklaq, hang apa habaq, hang lagu mana, hang pi mana, hang tunggu sat, hang tau dak, mak hang, adik hang, tok hang macam macam lagi hang ada kat sana yang saya dengar tuan!

Mendengar hasil risikan itu Alfonso pun tak jadi nak buat serangan disebabkan pengalamannya sebelum ini menentang 5 pahlawan melayu Melaka amat ngeri……Ini kan pula nak berhadapan beribu ribu hang di situ. Ape celop??




Sumber tapi selepas diolah semula: www.gempak.org

6 comments:

Melayu Pedia said...

=)) baru aku bersemangat nak study sejarah tanah melayu.. hang dah buat loq laq..

Anonymous said...

haha...siot jerr..

Anonymous said...

haha.. xley blah. bru depa tw org utara pnya bala tentera lg rmai.. ggah2 kesemuanya.. :D

zuar said...

hahahaha.baru depa tau hang orang utagha lagi ramai

miss iZziana said...

wakaka...bangga cek jd org utaqa,,

Anonymous said...

=)) pecah perut aku baca

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

Singgah je???Komen la sikit.:-D

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Artikel Sensasi

Blog Archive